bugün
yenile
    1. 0
      +
      -entiri.verilen_downvote
      (bkz: film noir) öncelikle, kahramanlarını çürümüş ve itici algılanabilecek bir dünyanın içine yerleştiren hollywood suç filmlerini tanımlamak için kullanılan bir sinema terimidir. hollywood'un klasik kara film dönemi, 1940'ların başından 1950'lerin sonuna kadar uzanır. bu dönemin az ışıklı, siyah beyaz çekilmiş kara filmleri, alman dışavurumcu sinemasından etkilenmiştir. diğer taraftan ilk örnek teşkil eden hikâyeler ve klasik kara filmlere yönelik tutum, büyük buhran döneminde amerika birleşik devletleri'nde ortaya çıkan suç filmlerinden doğmuştur. i̇lk kez 1946 yılında fransız eleştirmen nino frank tarafından hollywood filmleri için kullanılan kara film terimi, zamanında klasik kara filmler yapmış ve yapmakta olan film yapımcıları ve oyuncular tarafından bilinmiyordu. pek çoğu, kara filmlere imza atmış olmasına rağmen, böyle bir tür yarattığının farkında olmadığını itiraf etmiştir. kara film akımının kriterleri, tarihçiler ve eleştirmenler tarafından sonradan belirlenmiştir. özel dedektif ve femme fatale (bkz: marlene dietrich) tiplemeleri, genellikle kara filmle ilişkilendirilen film karakterleridir ama kara filmlerin çoğunluğunda ikisine de rastlanmaz. dolayısıyla tür tespiti için gangster filmlerinde olduğu gibi karakter temelli bir yaklaşımda da bulunulamaz. kara filmlerde doğaüstü (bkz: korku filmi), spekülatif (bkz: bilim kurgu filmi) ya da müzikal motifler de yoktur. benzer bir durum screwball komedisi denilen filmler için de söz konusudur. bu filmler eleştirmenler tarafından bir tür olarak kabul edilir ama temel bir kriterleri yoktur. daha çok filmlerdeki genel düzen ve tümünde görülmeyen bazı temel ilkelerin varlığıyla tanımlanırlar. (bkz: chiaroscuro)(bkz: se7en)(bkz: blade runner) kara filmin rengi kötümser olarak kabul edilir. (bkz: amnezi) kara filmler standarttan daha hatalı ve ahlaken daha şüpheli olan kahramanlar etrafında dönmeye meyillidir. en ünlü klasik kara filmlerin bazılarına imza atan fritz lang, robert siodmak ve michael curtiz gibi yönetmenler dramatik ışık teknikleri ve psikolojik olarak etkileyici mizansenlerle katkıda bulunmuştur. (bkz: don siegel) (bkz: elia kazan) (bkz: akira kurosawa) (bkz: françois truffaut) (bkz: quentin tarantino) (bkz: park chan-wook) lang’ın 1931 yılında çektiği başyapıtı m, dönemin kara film karakteristiği barındıran başlıca suç filmlerinden biridir. kara film tipinde bir olay örgüsüne sahiptir, kahramanı ve takipçileri suçludur. m aynı zamanda klasik dönemin pek çok amerikan kara filminde rol alacak olan peter lorre'nin başarılı oyunculuğuyla da dikkat çekmiştir. (bkz: drakula) (bkz: i am a fugitive from a chain gang) (bkz: the naked city) (bkz: the lost weekend) (bkz: citizen kane) (bkz: the big sleep) (bkz: the postman always rings twice) (bkz: the maltese falcon) (bkz: the sunset boulevard) (bkz: fargo) (bkz: reservoir dogs) (bkz: the big lebowski) (bkz: the man who wasn't there) (bkz: collateral) (bkz: miami vice) (bkz: heat) (bkz: a history of violence) (bkz: blue velvet) (bkz: memento) (bkz: fight club)